Doprava zdarma od 99,00 €
🎄 Garantované dodanie do Vianoc
Všetky články

Ako správne odhadnúť, kedy sú deti pripravené na kamarátov?

Sociálne zručnosti patria medzi najdôležitejšie schopnosti, ktoré dieťa počas svojho detstva rozvíja. Práve spôsob, akým dieťa komunikuje, interaguje a zdieľa priestor s inými deťmi, priamo ovplyvní jeho budúce schopnosti fungovať v kolektíve, nájsť si priateľov a nadviazať plnohodnotné vzťahy

Je úplne pochopiteľné, ak máte obavy, či s interakciami nezačínate príliš skoro alebo príliš neskoro.

Význam sociálnych interakcií v ranom veku detí

Aké sú vlastne prvé sociálne interakcie detí a prečo na ne dbať? Ide o prvé pokusy dieťaťa vstupovať do kontaktu, komunikácie alebo hry s inými deťmi. Sociálne interakcie sú významné najmä preto, že dieťaťu umožňujú rozvíjať zdravú komunikáciu, učia ho empatii, zdieľaniu, trpezlivosti a zvládaniu konfliktov.

Psychológovia poukazujú na fakt, že dieťa potrebuje na zdravý psychický a emocionálny vývoj podnety od iných rovesníkov. Hoci môže ísť o jednoduché interakcie typu "požičiaš mi tú kocku?" alebo vzájomné sledovanie, práve tieto drobné momenty tvoria základ sociálnej gramotnosti dieťaťa.

Dieťa pri kontakte s rovesníkmi spoznáva iné prístupy, návyky, temperamenty a učí sa s nimi narábať. Učí sa chápať druhých, rešpektovať odlišnosti a vyrovnávať sa s rôznymi pocitmi.

Kedy je správny čas začať prvé kontakty dieťaťa s rovesníkmi?

Otázkou správneho načasovania prvých sociálnych kontaktov sa zaoberá mnoho odborníkov. Vo všeobecnosti sa zhodujú na tom, že dieťa začína byť vedome pripravené komunikovať s inými deťmi približne medzi 6. a 12. mesiacom. V tomto období deti začínajú vykazovať výrazne vyšší záujem o okolie a ostatné deti, ktoré sa im podobajú.

Neznamená to nutne, že sa v tomto období musí dieťa pravidelne stretávať s rovesníkmi, no ide o citlivé obdobie, keď jeho záujem o iné deti začína rásť a je vhodné tento prirodzený pud vnímať. Približne medzi prvým a druhým rokom života dochádza k intenzívnejším pokusom o zapojenie do spoločnej hry a komunikácie.

Sú deti, ktoré sú na interakcie pripravené skôr, niektorým to trvá dlhšie. Vždy sledujte svoje dieťa, jeho reakcie, správanie a záujem. Deti nám väčšinou samé vysielajú jasné signály o tom, či sú na stretnutie s rovesníkmi zrelé.

Príliš netlačte, ale hľadajte prirodzené príležitosti – prechádzky s kočíkom, herné skupinky, kamarátky s deťmi, návštevy detských kútikov a pod.

Riziká predčasných a oneskorených sociálnych interakcií

Začnime rizikami, ktoré prinášajú príliš skoré interakcie. Niektoré deti, ktoré nie sú emocionálne pripravené, môžu zažívať stres, strach či nepokoj. Prílišná stimulácia v sociálnom prostredí môže negatívne ovplyvniť ich správanie a spôsobovať problémy so spánkom a úzkosti.

Na druhej strane, odkladanie sociálnych kontaktov príliš dlho môže takisto spôsobovať ťažkosti. Dieťa sa môže stať neistým v kolektíve a môže byť bojazlivé. Aj adaptácia na skupinu, ako je škôlka alebo materské centrá, býva oveľa ťažšia.

Nájdite preto rovnováhu, skúste sa zamyslieť nad jeho temperamentom. A potom začnite postupne a citlivo. 

Správne načasovanie prvých sociálnych kontaktov je náročné, ale zároveň to vždy môžete skúsiť a ak to nepôjde, dieťa do ničoho nenúťte. Ideálne prostredie sú také, kde deti sú, ale interakcia s nimi nie je nutná, napríklad detské ihriská. Sami potom uvidíte, či dieťa ide aj za deťmi, alebo sa drží vo vašej blízkosti a komunikuje len s vami.